Fortbildning i ickeverbal kommunikation, lek och samspel för personal i förskola och grundsärskolans yngre åldrar.
Kursen utgår från lekmetoden Original Play och Ways of Seeing/Dancing Dialogue, som är en dansterapimetod för barn. Vi använder lekfullt ickeverbalt samspel för att stärka barns känsla av själv, relationerna i barngruppen och mellan vuxna och barn.
Genom att vuxna speglar och svarar på barnens ickeverbala handlingar känner de sig sedda och förstådda.
Genom upplevelser av mjuk, respektfull beröring på barnets villkor lär sig barn vad bra beröring är.
Genom tydliga ickeverbala leksignaler lockas även barn som har samspelssvårigheter in i lek, och de kan leka på lika villkor med andra barn.
Genom att den vuxne anpassar sin ickeverbala stil till barnet blir upplevelsen bekväm även för barn som ex vanligen undviker beröring, eller har en annorlunda perception.
Genom tekniker och förhållningssätt som avväpnar utåtagerande uttryck får barn en möjlighet att skapa nya vanor och sätt att ta kontakt på.
Genom samtal om det som skett på lekmattan, på ett sätt som undviker känslor av skam eller skuld, och bryggas ordlösa erfarenheter över till den övriga verksamheten.
Innehåller även teoretisk bakgrund till exempelvis kroppens roll i utveckling av känsla av själv, kommunikation och samspel, självreglering och samreglering. Kroppsliga strategier för att behålla sitt eget lugn (empatisk förmåga) när man själv blir triggad.
Passar särskilt bra till barn med samspelssvårigheter, barngrupp med olika modersmål (inkl. teckenspråk), barn med funktionsvariation.
Fortbildningen ges dels som föreläsning/workshop för personal, dels i aktiviteten i barngrupp tillsammans med deltagande personal.