|   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    
     | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
      | 
      | 
  
  
  
      | 
      | 
    
      
      
        | 
           tillbaka 
          
          Lektionerna utgår från nutida dans, eleverna  utforskar sitt eget rörelseuttryck utan krav på prestation. Fokus ligger på att  känna sig trygg i sin kropp, kroppsuppfattning och  acceptans. Det handlar om modet att uttrycka  sig, om självkänsla och samarbetsförmåga. Eleverna utvecklar även sin känsla  för rörelse och rytm och får en estetisk upplevelse av dans. Vi varvar rörelse  med reflektion och samtal kring kropp och identitet utifrån ett filosofiskt  perspektiv.  
          Psykiska ohälsa orsakad av stress  och höga krav är ett ökande problem bland tonårsflickor. Ny svensk forskning  visar att dansträning på flickornas egna villkor ger dem ökad självkänsla,  höjer deras välmående och gör dem mindre stressade.
Unga tjejer ska inte bara balansera  kraven på att prestera väl i skolan, utan möts också av förväntningar på hur de  ska se ut, där identiteten ofta är starkt kopplad till utseendet. I stället för  att finna en känsla av trygghet och närvaro i den egna kroppen upplevs den snarare  som något främmande, något som måste kontrolleras.    
          Ges tillsammans med Helena Dahlberg, fil.dr. i idéhistoria som har specialiserat sig på  förhållandet till kroppen i vår tid. Hon har mångårig erfarenhet av att  undervisa i afrikansk dans och yoga, samt utbildar sig till feldenkraispedagog. 
 
            nästa 
           
          
            
             | 
       
          | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
      | 
      |